فیلتر سپراتور

فیلتر سپراتور، فیلتری است در جهت جداکننده هوا و روغن، که به منظور جداسازی روغن پس از فشرده سازی هوا توسط کمپرسور اسکرو روغنی استفاده می شود. عمل جداسازی و فیلتراسیون در فیلتر سپراتور با توجه به اندازه و ابعاد ذرات موجود در هوای فشرده می تواند از نوع فیزیکی یا شیمیایی باشد. ذرات روغن موجودی که ابعاد آن ها بزرگتر است توسط کاغذ هایی از نوع میکرو فایبرگلاس فیلتر می شوند که ساختار فایبرگلاس از الیاف مصنوعی شیشه با رزین می باشد که به صورت لایه ای قرار می گیرند، هر چه فشردگی لایه ها بیشتر باشد راندمان و بازده فیلتر سپراتور کمپرسور بالاتر است. شما می توانید انواع فیلتر سپراتور را می توانید مشاهده و در صورت نیاز به خرید با کارشناسان هیوا صنعت در تماس باشید.
فیلتر سپراتور

طرز کار فیلتر سپراتور

در کمپرسورها فشرده سازی هوا باعث ایجاد حرارت بالا میشود به همین دلیل هوا به تنهایی عایق مناسبی برای استفاده در کمپرسور نمی باشد بنابراین روغن به هوا افزوده شده تا سیال جدید قدرت تحمل دماهای بالاتر را داشته باشد و سریع تبخیر نشود . این در حالیست که هوای خروجی از کمپرسور باید عاری از روغن است؛ فیلتر سپراتور کمپرسور در این بین قرار میگیرد و نقش اصلی آن جدا کردن روغن از هوای فشرده شده موجود در کمپرسور می باشد. مراحل جداسازی توسط فیلتر سپراتور :
  • در مرحله اول باید فرایند جدا نمودن روغن از هوا که به کمک نیروی گریز از مرکز به صورت می‌پذیرد بعد از اینکه فشرده سازی هوا صورت گرفت و هوا به خوبی با روغن کمپرسور مخلوط شد. ترکیب به وجود آمده از هوا و روغن با یک نوع حرکت چرخشی مانند، وارد مخزن سپراتور میگردد. در اینجا با استفاده از نیروی گریز از مرکز ذرات درشت روغن به خوبی از هوا جدا شده و سازماندهی می شوند.
  • در مرحله بعدی از فرایند جداسازی هوای ورودی با ذرات ریز روغن به سمت فیلتر سپراتور کمپرسور مسیر خود را ادامه می ‌دهند. این فیلتر در درون خود دو ورق توری فلزی دارد که در میان این ورقه ها لایه هایی از الیاف مصنوعی از جنس میکرو فایبر گلاس به کار برده شده است. لایه های میکرو فایبر گلاس به کار رفته در این فیلتر به صورت کاملاً فیزیکی از نشت هرگونه ذرات روغن در کوچکترین سایزی به درون دستگاه جلوگیری می کند.
  • در انتها نیز زمانی که دستگاه دمای خود را از دست داده و دما کاهش پیدا کند بخارات روغنی که در هوای فشرده شده وجود داشتند کمتر از حالت گازی به حالت مایع تغییر پیدا می‌کنند و در اینجا میکروفیلتر ها وارد عمل شده و با استفاده از کربن اکتیو با انجام یک سری فعل و انفعالات شیمیایی ذرات روغن را به صورت کامل جذب خود می‌کنند.

انواع فیلتر سپراتور

فیلتر سپراتور در دستگاه های مختلف از جمله دستگاه کمپرسور اسکرو استفاده شده و داری شکل و انواع خاصی می باشد. فیلتر سپراتور در کمپرسور بر اساس نوع قرارگیری و ظاهر در دسته بندی های مختلفی ساخته و تقسیم بندی می شود از جمله موارد زیر :

فیلتر سپراتور اکسترنال

فیلتر سپراتور اکسترنال دارای مزایای زیادی از جمله طراحی جدید و تعویض سریعتر و راحتتر می باشد. افت فشاری که توسط فیلتر سپراتور های اکسترنال ایجاد می شود، تقریبا 0.25 بار و حداکثر دبی عبوری از آن در فشار کاری ثابت 7 بار، 1 الی 6 متر مکعب بر دقیقه می باشد.

فیلتر سپراتور مخزنی

فیلتر سپراتور مخزنی، درون مخزن و محفظه سپراتور قرار می گیرد و جهت جریان در این فیلتر ها از خارج به داخل است. در اثر ورود هوای فشرده شده توسط کمپرسور به داخل مخزن و بر اثر ایجاد جریان گریز از مرکز (گردابی) مقدار زیادی از روغن از هوای فشرده جدا شده و در انتهای مخزن جمع می گردد و الباقی ذرات روغن در اثر عبور از المنت های فایبرگلاس بر روی سطح فیلتر جذب می شوند.

زمان تعویض فیلتر سپراتور

  • وجود مایع شیری رنگ به هنگام تخلیه آب موجود در مخزن کمپرسور
  • به هنگام سرویس دوره ای تعمیر و نگهداری کمپرسور و با توجه به چک لیست ها ( تقریبا هر 1500 ساعت)
  • افزایش دمای بیش از حد و غیر معمول کمپرسور
  • وجود ذرات روغن در هوای فشرده شده خروجی از کمپرسور اسکرو